top of page
  • Foto del escritorAdmin

Mørkgonga - en kløft for selfie

Actualizado: 4 nov 2020

Ved Steinsfjorden på grensen mellom Ringerike og Hole ligger en av landets mest spektakulære kløfter - en sprekk i lavaplaten som dekker Krokskogen.

Mørkgonga naturreservat har en interessant geologi og en variert og vakker natur. Kløften er hundre meter dyp og 3 meter bred.

Stien fra Steinsfjorden til Mørkgonga er ca. to kilometer lang og har en stigning på 450 høydemeter med 45 graders helling enkelte steder.

Et alternativ er å gå fra Damtjern i Stubdal. Denne strekningen er ca. fem kilometer - dvs. tre kilometer lengre - men behageligere, tryggere og mer barnevennlig.

Det er også lettere å få parkert der. Parkeringsplassen ved Steinsfjorden er liten og blir fort full.

Fra Damtjern går det flere turer, blant annet til Løvlia. Fra parkeringsplassen et par hundre meter nedenfor kiosken på Damtjern, går det en merket sti til Gyrihaugen.

Turen fra Damtjern til Gyrihaugen er ca. 4,5 kilometer. En halv kilometer før du kommer dit, går det sti til høyre mot Mørkgonga. Derfra er det ca. 1 kilometer

Stien går gjennom vakkert skogsterreng. Det er en del stigning underveis, men ingen skremmende bratte partier.

Etter regnvær kan det være vått en del steder. Støvler eller fjellsko kan være en fordel.

Etter ca. kilometer kommer du frem til noen hytter og deretter til en grusveg. Følg grusveien til venstre ca. 100 meter, derfra går stien videre til høyre mot Gyrihaugen.

Etter ca. en halv kilometer står det skilt til Mørkgonga til høyre. Hvis du har krefter til det, er det verdt strevet å gå opp til Gyrihaugen først. Da fortsetter du rett frem.

Gyrihaugen ligger 683 meter over havet og har utsikt over store deler av Østlandet. På høstdager kan det ligge et skylignende teppe av tåke over landskapet.

Mellom Guyrihaugen og Mørkgonga ligger Migartjern. Det er et populært utfluktssted med fine rastemuligheter langs strandkanten.

Det går to veier fra Gyrihaugen til Mørkgonga. Den ene går i forholdsvis rett linje ned til Migartjern. Den er ganske bratt.

Den andre muligheten er å gå tilbake samme vei til skiltet mot Mørkgonga. Det er litt lengre, men mindre bratt og behageligere å gå.

Belønningen er stor når du kommer frem til Mørkgonga på toppen av kløften. Når du ser ned, er du glad for at du ikke tok den veien opp.

Turen opp igjennom kløften i Mørkgonga en svært bratt, men det er satt opp tau og stålwire som du kan holde deg fast i. Det er likevel ikke en vei du bør gå nedover igjen. Vil du få med deg naturopplevelsen ved å gå opp kløften, bør du gå om Skardtjernet tilbake. Den er slakere. Fra kløften følger du stien videre i retning mot Gyrihaugen. Ta til høyre når du kommer til en kryssende sti hvor det er satt opp skilt. Følg løypen til Skardtjernet og derfra ned igjen mot parkeringsplassen.

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Tur til Mørkgonga fra Damtjern forbi Gyrihaugen

Passer for: Du bør være normalt godt trent. Turen er middels anstrengende.

Lengde: Turen fra Damtjern til Gyrihaugen og Mørkgonga er 11 kilometer. Med vanlig turtempo tar det ca. 4 timer. Turen fra Steinsfjorden til Mørkgonga og via Skardtjernet tilbake til parkeringsplassen er ca. 5 kilometer. Tiden du bruker, er avhengig av hvor fort du orker å gå oppover. Sett av et par timer. Det er bare mulig å gå denne veien om sommeren. Om vinteren er det for farlig.

Finne frem: Ta E18 fra Oslo mot Drammen. Ta av E16 mot Hønefoss ved Sandvika. Følg E16 til Sundvollen. Ta til høyre mot Åsa og Stubdal på Åsaveien. Etter ca. 6 kilometer er det en parkeringsplass på venstre side like ved vannet (Steinsfjorden). Derfra går det sti oppover mot Mørkgonga.

Følg Åsaveien videre videre til du kommer til en kryssende asfaltvei hvis du vil gå fra Damtjern. Ta til høyre der mot Stubdal og Damtjern. Følg skilt mot Damtjern. Stien til Gyrihaugen og Mørkgonga starter et par hundre meter nedenfor kiosken på Damtjern. Der er det også en parkeringsplass.